Descriptive study on the use of communication tools in virtual Social Education courses at the National University of Distance Education (UNED) in Spain
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4976Keywords:
Tools of Communication, Social Education, Virtual CoursesAbstract
The objective of this study is to know how the communication tools available in the virtual courses of the UNED are being used. The sample includes eight courses of Social Education at the UNED that has virtual space in the WebCT platform. A descriptive analysis of the use of the communication tools is presented as well as a qualitative and quantitative study of the results. The conclusion of the research is that there is not being an optimal use of neither the debate forums, nor the chats and videoconferences.
Downloads
References
CALÉS, J.M (2001): Enseñanza virtual: El modelo de la UNED Virtual Teaching: The UNED´s Model. RedIris. Revista Española de I+D. 54-55. Puede consultarse en:
CIBERUNED: Servicio de Cursos Virtuales Alumnos ¿Qué son los cursos virtuales de la UNED?
IUED (2006): Funciones de equipos docentes, profesores tutores y tutores de apoyo en red en relación con los cursos virtuales para el curso 2006-2007. Puede consultarse en:
LEBRERO BAENA, M.P., MONTOYA SÁENZ, J.M., QUINTANA CABANAS, J.M. (2002): Pedagogía Social. Unidad Didáctica. Madrid: UNED.
PÉREZ SERRANO, G. (2003): Pedagogía Social. Educación Social: Construcción científica e intervención práctica. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones.
RODRÍGUEZ MIÑÓN, PEDRO y SÁNCHEZ ELVIRA PANIAGUA, ÁNGELES (2005): El uso de los cursos virtuales: datos comparativos de dos asignaturas de la Facultad de Psicología. I Jornadas sobre el uso de las Tic’s en la UNED.
SANTOVEÑA CASAL, S. (2007): Las tic en la educación: resultados que se ha obtenido cuando se ha aplicado y evaluado. Quaderns Digitals (46). 04 abril 2007. .
SANTOVEÑA CASAL. S.M. (2007): Análisis de cursos de Educación Social: Los entornos virtuales de aprendizaje y su incidencia en la calidad. Tesis doctoral dirigida por la Profesora Mª Luisa Sevillano García. Dpto. de Didáctica, Organización Escolar y Didácticas Especiales de la UNED.
SANTOVEÑA CASAL, S. y TASENDE MAÑÁ, B. (2002): La Participación en la Plataforma WebCT de los Alumnos de Primero de Psicología, Filología Hispánica e Informática de la UNED. En Actas de Virtual Educa 2002. Valencia. III Conferencia Internacional sobre Educación, Formación y Nuevas Tecnologías.
SEVILLANO GARCÍA, M.L., ORTEGA SÁNCHEZ, I.M Y SANTOVEÑA CASAL. S.M. (2007): Red a distancia de Tecnología Educativa. En Actas V Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Universidad de Alicante – Instituto de Ciencias de la Educación. 4 y 5 junio 2007.
UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN A DISTANCIA (2005): Guía del curso 2005-06 de Educación Social. Madrid: UNED.
UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN A DISTANCIA (2006): Guía del curso 2006-07 de Educación Social. Puede consultarse en: .
UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN A DISTANCIA: Portal de la UNED. Futuros estudiantes. Puede consultarse en:
UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACIÓN A DISTANCIA: Portal de la UNED. Profesores-tutores. Puede consultarse en:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.