Initial proposal for the inclusion of Social Responsibility studies in Secondary Education
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4854Keywords:
Social responsibility, Solidarity, Volunteering, Social IntegrationAbstract
In the present global panorama, there exist many collectives who find themselves in a position of poverty and exclusion, and other population groups are faced with situations of risk and vulnerability. Therefore, we are of the belief that the school cannot remain oblivious to this circumstance and that it must get secondary students involved by means of the development of teaching and engagement strategies. These will allow them to progressively improve their preparation and in activities related to social responsibility. For this to be operational, we would have to conceive the classroom as a micro-system in which an initial exercise of socialization is carried out with the objective of establishing collaborative and supportive actions that will both improve the climate in the educational space and optimize the teaching work. Emphasizing these ideas, this article firstly aims to provide a series of concepts related to social responsibility and volunteer work, and then to structure a brief project which may be applicable in the age groups corresponding to secondary education. In order to allow the project’s implementation, a series of activities will be also detailed.
Downloads
References
Agejas, J.A. (2013). La ruta del encuentro. Una propuesta de formación integral en la uni- versidad. Madrid: Colección Diálogos. Universidad Francisco de Vitoria.
Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos. (marzo de 2003). La enseñanza de los Derechos Humanos. Actividades prácticas para escuelas prima- rias y secundarias. Recuperado de: https://www.ohchr.org/Documents/Publications/ ABCChapter3sp.pdf
Álvarez Álvarez, J.J. (2016). Fundamento y porqué de la Responsabilidad Social. En C. De la Calle y P. Giménez (Coords.), Universitarios socialmente responsables (pp. 5-52). Madrid: Colección Cuadernos de Apuntes. Publicaciones Universidad Francisco de Vitoria.
Barrio, J.M. (2010). Elementos de Antropología Pedagógica. Madrid: Rialp, S. A.
Baudrillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Barcelona: Editorial Kairós.
Benedicto XVI (2006). Encíclica, Deus caritas est. Madrid: San Pablo.
Camps, V. (2000). Los valores de la educación. Madrid: Anaya.
Carta de las Naciones Unidas, 26 de junio de 1945. Recuperado de: http://www.un.org/es/ charter-united-nations/index.html
Decreto 48/2015, de 14 de mayo, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Ofi- cial de la Comunidad de Madrid. Miércoles, 25 de mayo de 2015, núm. 118, pp. 10-309.
De la Calle, C. (2016). El universitario socialmente responsable. En C. De la Calle y P. Giménez (Coord.), Universitarios socialmente responsables (pp. 177-198). Madrid: Colección Cuadernos de Apuntes. Publicaciones Universidad Francisco de Vitoria.
Elvin, H, L. (1973). La educación en la sociedad contemporánea. Barcelona: Labor. Fromm, E. (1966). El arte de amar. Una investigación sobre la naturaleza del amor. Bue-
nos Aires: Editorial Paidós.
García Areitio, L. Ruiz-Corbella, M. (2001). La educación como fenómeno social, en Teoría de la Educación. Madrid: Pedagogía. UNED
Hasen, D. (2013). El profesor cosmopolita en un mundo global. Buscando el equilibrio entre la apertura a lo nuevo y la lealtad a lo conocido. Madrid: Editorial Narcea.
Hillesum, E. (2007). Diario de Etty Hillesum. Una vida conmocionada. Barcelona: Anthropos.
Ibáñez Martín, J.A. (2017). Horizontes para los educadores. Madrid: Dykinson.
Jobs, E. (2005). Discurso en la Graduación de la Universidad de Stanford (20 de febrero de 2017). Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=HHkJEz_HdTg
López Quintás, A. (1999). El conocimiento de los valores. Estella (Navarra): Verbo divino.
Lucas Lucas, R. (2008). Enséñame la persona. Roma. Edizione Art.
Lyotard, J. (2006). La Condición Postmoderna. Madrid: Cátedra.
Miró, S. y Giménez, P. (2016). El hombre está llamado a cambiar la historia. En C. De la Calle y P. Giménez (Coords.), Universitarios socialmente responsables (pp. 53-86). Madrid: Colección Cuadernos de Apuntes. Publicaciones Universidad Francisco de Vitoria.
Mounier, E. (1972). Manifiesto al servicio del personalismo. Madrid: Taurus.
Navarro, G. (2002). Educación para la Responsabilidad Social (17 de octubre de 2017). Recuperado de: http://www.spring-alfa-pucv.cl/wp-content/uploads/2013/03/Educa- cion-para-la-RS-Gracia-Navarro.pdf.
Páez, M. (2013). Acercamiento teórico al concepto de solidaridad. Realitas Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1, 42-50.
Pagés Santacan, A. (2016). Actualidad de la Hermenéutica como Filosofía de la Educa- ción: Revista española de pedagogía, 264, 265-281.
Palacios, P. y Cárdenas, A. (2008). Vínculo social e individualización: reflexiones en torno a las posibilidades del aprender. Revista de Sociología, 22, pp. 65-85. Santiago de Chile, Facultad de Ciencias Sociales-Universidad de Chile, DOI: https://doi.org/10.5354/0719-529X.2008.14477
Papa Francisco. (2013). Exhortación Apostólica. Evangelii Gaudium Recuperado de: http:// w2.vatican.va/content/francesco/es/apost_exhortations/documents/papa-francesco_ esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html
Papa Francisco (2015) Carta Encíclica Laudato SI. Sobre el cuidado de la casa común.
Madrid: Palabra.
Papa Francisco. (2016). Exhortación Apostólica Amoris. Madrid: San Pablo.
Plataforma de Voluntariado de España. (2016). La acción voluntaria en 2016: Solidaridad y Juventud. Recuperado de: http://www.plataformavoluntariado.org/ARCHIVO/docu- mentos/recursos/solidaridad-yjuventud-en-espana-la-accion-voluntaria-en-2016.pdf
Prado, J.P. (2017). Incertidumbre y conflicto en un mundo convulso. En búsqueda de la
agenda del desarrollo, segundo semestre de 2016: Revista española de desarrollo y cooperación, 39, pp.175-184.
Puig Rovira, J. (2014). Construir con otros un mundo humano. En M.J. Garmendia (Coord.), ¿Qué educación en esta sociedad? (pp. 21-37). Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado. Sábado, 3 de enero de 2015, núm. 3, pp. 169-546. Recuperado de: https://www.boe. es/boe/dias/2015/01/03/pdfs/BOE-A-2015-37.pdf
Ruiz-Alberdi, C. (2005). Principios educativos de Edith Stein. Revista Monte Carmelo, 113, pp. 375-402.
Sartre, J.P. (2007). El existencialismo es un humanismo. Barcelona: Folio. Tourane, A. (1997). Pourrons vivre ensamble? Égaux et différents. Paris: Fayard.
Vattimo, V. (1987). El fin de la modernidad. Barcelona: Gedisa.
Yepes, R. y Aranguren, J. (2009). Fundamentos de antropología: Un ideal de la excelencia humana. Pamplona: Eunsa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.