Self-assessment in educational centres
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4917Abstract
This article emphasises the significance of conducting internal evaluations of educational institutions, which serve a dual purpose of facilitating collective reflection about all elements of the community and fostering individual reflection among education professionals.
The article presents compelling data that urges us to examine and consider the concept of self-assessment, which is increasingly gaining prominence in the educational process. It explains self-assessment as a process that presents numerous opportunities for enhancing education and highlights certain challenges associated with its implementation.
Downloads
References
CARDONA ANDÚJAR, J. (Coord.) (1994): Metodología innovadora de evaluación de centros educativos. Madrid: Sanz y Torres.
CARDONA ANDUJAR, A. (2002) «La evaluación y la calidad de los centros». En: S. Castillo Arredondo (coord.) Compromisos de la evaluación educativa. Madrid: Prestice educacion.
GARÍN, J. y DARDER, P. (1994): Organización de centros educativos. Barcelona: Praxis.
GAIRÍN SALLÁN, J. (2002): «La evaluación de centros educativos». En S. Castillo Arredondo: Compromisos de la evaluación educativa. Madrid: Pearson Educación.
HOLLY, P. (1991): «Apoyo externo al desarrollo basado en la escuela». Jornadas de equipos interdisciplinares de sector y orientadores en centros de Madrid. Mec/ Cam, 9 22.
LOCE (Ley Orgánica de la Calidad de la Educación) 2002
MARTÍNEZ BONAFÉ, A. (1992): «De la evaluación del alumnado a la evaluación del centro». Aula de Innovación Educativa, nº 6.
MASSIP, M y MUÑOZ, E. (1999): «¿Y ahora, encima, a autoevaluarnos?». Cuadernos de Pedagogía, nº 283.
NIETO CANO, J. Mª. (2003): «La evaluación del centro escolar como proceso de mejora». En Mª Teresa González: Organización y gestión de centros escolares: Dimensiones y procesos. Madrid: Pearson-Prentice Hall.
NIETO GIL, J. M. (1994): La autoevaluación del profesor. Madrid: Escuela Española.
PÉREZ JUSTE, R. y MARTÍNEZ ARAGÓN, L. (1988): Evaluación de centros y calidad educativa. Madrid: Cincel.
Reglamento Orgánico de las Escuelas de Infantil y de Primaria (RD 82/1996 del 26 de enero)
ROSALES, C. (1990): Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza. Madrid: Narcea.
SANTOS GUERRA, M.A. (1993): La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Málaga: Aljibe.
STUFFLENBEAM, D.L. y SHINKFIELD, A.J. (1987): Evaluación sistemática: Guía teórica y práctica. Barcelona: Paidós-Mec.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.