Life of Writing (and III). Writing and Needs

Authors

  • Alfonso García Velázquez E.U. Cardenal Cisneros. Universidad de Alcalá

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4902

Abstract

This article examines all the variables that impact the instruction and acquisition of reading and writing skills for children with special educational needs, including developmental, physical, psychological, neurological, social, and pedagogical factors. It presents an overview of the different competencies implicated in the language processing system for reading and writing, such as auditory and visual analysis, lexical and semantic processing, and motor skills involved in reproducing or transcribing letters and words. We compare the divergent pathways of the decoding (reading) and encoding (writing) processes, as well as the progression toward speech or writing, and the procedures involved in dictation and copying.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARLINO P. y SANTANA D. (1996): Leer y escribir con sentido. Madrid: Visor.

CUETOS, F. (1990): Psicología de la lectura: Diagnóstico y tratamiento. Madrid: Escuela Española.

CUETOS, F (1998): Evaluación y rehabilitación de las afasias. Madrid: Panamericana.

DÍEZ VEGAS, C. y PARDO DE LEÓN, P. (2000): Curso de experto Universitario en Lenguaje Escrito en Educación Infantil: Estrategias de trabajo en grupo. Madrid: UNED.

FUNNELL, Elaine. ( 1995): Learnig toread. Blackwell Publishers.

GARCÍA VELÁZQUEZ, A. (200 1 ): La vida de la escritura l. Pulso, n° 2 4, 27-46. DOI: https://doi.org/10.58265/pulso.4870

GARCÍA VELÁZQUEZ, A. (2002): La vida de la escritura l. Pulso, n° 25.

GARCÍA VELÁZQUEZ, A. (2003): Proyecto de investigación: Hoy quiero escribirte. (Inédito).

GOODMAN, Y.M. y GOODMAN, K. S. (1990): vygotsky in a whole-languaje perspective. En L.c. Moll (Ed.) Vygotsky and education. Canmbridge: Canmbridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173674.011

LACASA, P., ANULA, J. y MARTÍN, B. (1995): Leer y escribir con sentido: ¿Cómo lograrlo desde la perspectiva del lenguaje integrado? Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, (págs 31-49). DOI: https://doi.org/10.1174/021470395321337802

LEBRERO BAENA, M• P. y LEBRERO BAENA, M" T. ( 1991 ): Cómo y cuando enseñar a leer y escribir. Madrid: Síntesis.

MARTÍN, B. ( 1995): Lenguaje integrado, sus creencias sobre la alfabetización. Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, (págs 21-29). DOI: https://doi.org/10.1174/021470395321337794

MARUNY C. L., MINISTRAL M. M. y MIRALLES T. M. ( 1997): Escribir y leer. Zaragoza: Edelvives.

MATA, SALVADOR. (1997): Dificultades en el aprendizaje de la expresión escrita: Una perspectiva didáctica. Málaga: Aljibe.

OLSON, D. (1994): The word on paper. Cambridge: Cambridge University Press.

RÍUS, M. (1982): Planificación de objetivos para la maduración de/lenguaje. Madrid: Seco-Olea.

SOLÉ, 1 (1991): ¿Se puede enseñar lo que se ha de escribir? Cuadernos de Pedagogía 188, 33-35.

TEBEROSKY (1992): Aprendiendo a escribir. Barcelona: Horsori.

TOLCHINSKY, L (1993): Aprendizaje del lenguaje escrito: procesos evolutivos e implicaciones didácticas. Barcelona: Anthropos.

WOOD, D.J.; BRUNER, J. y ROSS,G (1976): The role oftutoring in problem solving. Journal of chid Psychology and Psychiatry, 19, 89-100. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

Published

2003-10-30

How to Cite

García Velázquez, A. (2003). Life of Writing (and III). Writing and Needs. Pulso. Revista De educación, (26), 53–70. https://doi.org/10.58265/pulso.4902

Issue

Section

Research and studies