Life of writing. I
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4870Abstract
The development of children's writing skills in school and beyond is a topic of concern for students, teachers, and parents alike. This article is the first in a series of reflections and comments on global research related to children's writing in both school and extracurricular contexts. We explore the definition of writing and examine the current situation of literacy from a psychogenetic perspective.
Furthermore, we follow Olson's insights on the beliefs surrounding the power of writing and analyse its impact on society and education. In addition, we suggest alternatives to traditional teaching methods.
We reflect on the perceptive-motor, Piagetian, and Vygotskian methodological approaches that have influenced the teaching methods and procedures used by educators in the literacy education. We acknowledge that children already possess knowledge of writing and its processes before they arrive in school, and that they begin their initial learning at varying levels.
This article discusses how girls and boys may access literacy differently.
Downloads
References
CARLINO P. y SANTANA D. (1 996) Leer y escribir con sentido. Madrid: Visor.
CASSANY, DANIEL. (1993). Reparar la escritura: Didáctica de la corrección de lo escrito. Barcelona: Graó.
CASTELLÓ, M. Y MONEREO, C. (1996). Un estudio empírico sobre la enseñanza y aprendizaje de estrategias para la composición escrita. En Rev. Infancia y Aprendizaje (7411 996, pp.39-56). DOI: https://doi.org/10.1174/021037096763000772
CONDEMARÍN, MABEL. (1996). Taller de lenguaje. Madrid: CEPE.
CUETOS, F. (1990). Psicología de la lectura: Diagnóstico y tratamiento. Madrid: Escuela Española.
DIEZ, C. Y PARDO, P (2000). Curso de experto universitario en lenguaje escrito en educación infantil: El trabajo en grupo en el inicio de la escritura. UNED.
FERRÁNDEZ, A. GAIRÍN, J. (1985). Didáctica de la escritura. Barcelona: Humanitas.
FUNNELL, Elaine. (1995). Learnig toread. Blackwell Publishers.
GOODMAN, Y.M. y GOODMAN, K.S. (1990). "Vygotsky in a whole-languaje perspective" En L.c. Moll (ED.) Vygotsky and education. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173674.011
HUERTA, ELENA Y MATAMALA, ANTONIO. (1995). Tratamiento y prevención de las dificultades lectoras. Madrid: Visor.
LACASA, P., ANULA, J. y MARTÍN, B. (1995). Leer y escribir con sentido: ¿Cómo lograrlo desde la perspectiva del lenguaje integrado? Comunicación, Lenguaje y Educación, ( 25, págs 31-49). DOI: https://doi.org/10.1174/021470395321337802
LACASA. P., PARDO, P., MARTIN, B. y HERRANZ, P. (1995) Texto y contexto social. Aprendiendo a planificar un taller de escritura. Infancia y aprendizaje, (69- 70, págs 157 -182). DOI: https://doi.org/10.1174/021037095321263141
LEBRERO BAENA , Ma P. y LEBRERO BAENA, Ma T. (1991) Cómo y cuando enseñar a ler y escribir. Madrid: Síntesis.
MARTÍN, B. (1995). Lenguaje integrado, sus creencias sobre la alfabetización. Comunicación, Lenguaje y Educación, ( 25, págs 21-29). DOI: https://doi.org/10.1174/021470395321337794
MARUNY C. L., MINISTRAL M. M. y MIRALLES T. M. (1997). Escribir y leer. Zaragoza: Edelvives.
MATA, SALVADOR. (1997). Dificultades en el aprendizaje de la expresión escrita: Una perspectiva didáctica. Málaga: Aljibe.
MESANZA, J. (1988). Didáctica actualizada de la ortografla. Madrid: Santillana .
MESANZA, J. (1995). Cómo escribir bien. Madrid. Escuela Española.
MONEREO, C. Y CLARlANA, M. (1993). Profesores y alumnos estratégicos. Madrid: Pascal.
OAKHILL, JANE Y YUILL, NICOLA. Children 's problems in text comprehension. England: Cambridge.
OLSON, D. ( 1 994) The word on paper. Cambridge: Cambridge University Press.
OLSON, D.(l 994) El mundo sobre el papel. Barcelona: Gedisa 1998.
RÍUS, M. ( 1982). Planificación de objetivos para la maduración de/lenguaje. Madrid: Seco-Olea.
TEBEROSKY (1 992). Aprendiendo a escribir. Barcelona: Horsori.
TOLCHINSKY, L (1 993). Aprendizaje del lenguaje escrito: procesos evolutivos e implicaciones didácticas. Barcelona: Anthropos.
ZAYAS, FELIPE. ( 1995). Ortografia y aprendizaje de la lengua escrita. En Aula de Innovación Educativa no 56, pp 9-15.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.