Psychopedagogical reflections on intelligence

Authors

  • Valentín Martínez-Otero Pérez Profesor de la Universidad Complutense de Madrid y del Centro de Enseñanza Superior “Don Bosco”

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4887

Abstract

This article presents an approach to human intelligence that acknowledges both its unified and multiple nature.  Despite the radical modularist view, the article contends that human intelligence is a single entity, albeit complex and composed of relatively independent abilities. Although the diverse intellectual talents among individuals are acknowledged, the common intellectual "stem" essential to all intelligent activity is not disregarded.  This perspective has significant implications for education, as it recognises the importance of cultivating the fundamental intellectual aspects of every individual while also accentuating the obligation to strengthen and develop diverse individual skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMELANG, M. y BARTUSSEK, D. (1991). Psicología diferencial e investigación de la personalidad, Barcelona, Herder.

GARDNER, H. (1998) Inteligencias múltiples, Barcelona, Paidós.

GARDNER, H. y WALTERS, J. (1998) “Una versión madurada”, en Gardner, H.: Inteligencias múltiples, Barcelona, Paidós.

CARROLL, J. B. (1993) Human Cognitive Abilities, Cambridge, Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511571312

CASTELLÓ, A. (2001) Inteligencias. Una integración multidisciplinaria, Barcelona, Masson.

HERSH, R; REIMER, J.; PAOLITTO, D. (1988) El crecimiento moral. De Piaget a Kohlberg, Madrid, Narcea.

HUARTE DE SAN JUAN, J. (1991) Examen de ingenios para las ciencias, Madrid, Espasa-Calpe.

KOHLBERG, L. (1992) Psicología del desarrollo moral, Bilbao, Desclée de Brouwer.

PIAGET, J. (1973) Seis estudios de psicología, Barcelona, Barral.

ROJAS, E. (1988) El laberinto de la afectividad, Madrid, Espasa-Calpe.

STERNBERG, R.J. (1992) Un esquema para entender las concepciones de la inteligencia, en Sternberg, R.J. y Detterman, D.K. (coords.) ¿Qué es la inteligencia? Madrid, Pirámide.

YELA, M. (1987) Estudios sobre inteligencia y lenguaje, Madrid, Pirámide.

YELA, M. (1995) Nuevas perspectivas en la Psicología de la Inteligencia, en Calero, Mª D. (coord.) Modifi cación de la inteligencia. Sistemas de evaluación e intervención, Madrid, Pirámide, págs. 25-47.

Published

2002-10-30

How to Cite

Martínez-Otero Pérez, V. . (2002). Psychopedagogical reflections on intelligence. Pulso. Revista De educación, (25), 77–86. https://doi.org/10.58265/pulso.4887

Issue

Section

Research and studies