Didactic use of simulation programmes and their application in teaching Earth Sciences
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4876Abstract
In general, information technologies and simulation programmes have the potential to be highly effective teaching tools with diverse applications. In Earth Sciences, they are particularly valuable for overcoming traditional challenges associated with studying this subject. Specifically, these challenges are often linked to spatio-temporal complexities and the difficulty, or impossibility, of replicating certain natural processes.
Downloads
References
ARLEGUI, L.; PARDO, A. Y GONZALVO, C. «El hipertexto como herramienta docente en Geología». Enseñanza de las Ciencias de la Tierra. Volumen 7 número 1. Octubre 1999. Páginas 8-15.
BARBERÁ, O. Y SANJOSÉ, V. (1990). «Juegos de simulación por ordenador: un útil para la enseñanza a todos los niveles». Enseñanza de las Ciencias, 8 ( 1 ). Páginas 46-51. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4976
BRAND LE, J. L. (1980) «El ordenador, ¿un discente o un docente?». Actas del III Simposio sobre la Enseñanza de la Geología». Páginas 129-136.
BRAND LE, J. L.; ANGUITA, F. (1984) «La enseñanza de la geología y los ordenadores: ¿la tercera revolución o la última rutina?». Actas del lll Simposio sobre la Enseñanza de la Geología». Páginas 180-185.
CASTIÑELRAS, M.L.; CASTRO, A.; OTERO, M. A. Y PAZ, C DE. (1992) «Enseñanza asistida por ordenador y Geología». Actas del VII Simposio de Enseñanza de la Geología. Páginas 447-455.
COSCULLUELA, A. (1990). «Programa de propósito general para la elaboración de claves analíticas». Actas del VI Simposio sobre la Enseñanza de la Geología. Páginas 158-170.
EGUILUZ, L. Y LLANOS, H. ( 1986) «La enseñanza de la proyección estereográfica por ordenador». Actas del IV Simposio sobre la Enseñanza de la Geología. Páginas 463-470.
LÓPEZ, M. Y OLIVER, C. (1994 ). «El Sistema Solar, un programa educativo para la enseñanza secundaria». Enseñanza de las Ciencias de la Tierra. Volumen extra. Septiembre 1994, Páginas 195-198.
MORCILLO, J.G. Y ANGUITA, F. (1988). «Un programa de simulación como introducción a la Geología Aplicada en primero de Geológicas». Henares, revista de geología. N°2. Setiembre 1988. Páginas 91-96.
OLIVER, C. Y LÓPEZ, M. (1994). «Cartografia geológica asistida por ordenador». Enseñanza de las Ciencias de la Tierra. Volumen extra. Septiembre 1994. Páginas 192-194.
OLIVER, C. Y LÓPEZ, M. (1992). «Tectónica de Placas con ordenador aplicada a la ESO». Actas del VII Simposio de Enseñanza de la Geología. Páginas 431-438.
RIVERA, E. (1997). «Capítulo 6, Simulación y juegos didácticos» en «Aprendizaje asistido por computadora, diseño y realización.» Http/ /msip.Ice.org/erporto/libros/edu2. Acceso el 30/6/2000
ROBLES CID, J.; LOWY FRUTOS, E.; GALLEGO PALOMERO, E. (1985) «Dos aplicaciones de la simulación por ordenador de la enseñanza de lafisica». Informática y Escuela. Fundesco. Ministerio de Educación y Cultura. Páginas 561-577.
SAN JOSÉ VILLACORTA, C. (1999) «Tecnologías de la información en la educación» ANAYA.
SANCHO GIL, J. (1985) «La simulación por ordenador como estrategia de transmisión de conocimientos escolares». Informática y Escuela. Fundesco. Ministerio de Educación y Ciencia. Páginas 99-109.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.