Contributions to the educational and cultural community. Summative evaluation of a collaborative experience in the Museumof Lleida

Authors

  • Verónica Parisi-Moreno Universitat de Lleida
  • Nayra Llonch Molina Universitat de Lleida

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5113

Abstract

This work is part of a larger research that consists of the summative evaluation of an educational proposal implemented in the Museum of Lleida. This proposal arises from the involvement of the museum in a project promoted by the Network of School Libraries of the regions of Lleida. The objective of the research is to provide empirical evidence on the degree of satisfaction of the school public with the proposal, the impact on the learning process of the students and the degree of achievement of the objectives pursued by both institutions. To this end, an evaluative research has been carried out using the quantitative, nonexperimental and descriptive method. The results obtained, among others, guarantee the benefit of the museum adapting its resources to the needs of the environment. The research opens new ways for museums to contribute to the educational and cultural community of the environment, which allows them to be able to run as an institution focused on the global needs of the community. of contexts of social interaction linked to heritage

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrés, I., De Castro, F., De Puig, F., Moya, J. Ll. y Sátiro, A. (2003). Reavaluar: l’avaluació reflexiva a l’escola. Vic: Eumo Editorial.

Asensio, M., Caldera, P., Altieri, J., Gomis, M. y Llera, B. (1998). Estudio de Público del Museo Nacional de Arte Romano de Mérida. (Memoria de investigación no publicada). Madrid: Ministerio de Cultura.

Asensio, M., Caldera, P., Pol, E., Fernández, H., Cano, M.E., Barrera, J.L., Molano, M.J., Sierra, M., Rodríguez, A., Gijón, J. y Altieri, J. (1994). Estudio de público sobre la exposición “El obelisco de Santa Eulalia” (Memoria de investigación no publicada) Mérida: Museo Nacional de Arte Romano.

Asensio, M., Del Real, N. y Olivera, R. (1996). Evaluación de la exposición “Homenaje a Julio Caro Baroja”, en la sala de exposiciones de la UAM (Memoria de investigación no publicada). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Asensio, M., Padilla, C., Llera, B. y Gomis, M. (1998). Un estudio de público de las salas de pintura del Museo del Prado. (Memoria de investigación no publicada). Madrid: Ministerio de Cultura.

Caballero García, L. (2008). Evaluación sumativa de la exposición Talaveras de Puebla. Musa, 10, 102-127.

De la Orden, A. (1985). Modelos de evaluación universitaria. Revista española de pedagogía, 43 (169-170), 521-538.

Departamentd'Ensenyament (2016). Directoris de centres educatius. Recuperado de: http://ensenyament.gencat.cat/ca/arees-actuacio/centres-serveis-educatius/centres/directoris-centres/

Do Nascimento, J. (2008). Los museos como agentes de cambio social y desarrollo. Museos.es: Revista de la Subdirección General de Museos Estatales, 4, 16-27.

Falk, J. H. y Dierking, L.D. (1992). The Museum Experience. Washington D.C.: Whalesback Books.

García Blanco, A. (1994). La exposición, un medio de comunicación (Tesis doctoral no publicada). Universidad Complutense de Madrid.

García Blanco, A. (1999). La exposición como medio de comunicación. Madrid: Aka.

Hernández, F. (2011). El giro educativo en el estado español. Desacuerdos. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado Español, 6, 274-296.

Laboratorio Permanente de Público de Museos (s.f.). Inicio. Recuperado de: http://www.mecd.gob.es/cultura-mecd/areas-cultura/museos/mc/laboratorio-museos/inicio.html

Lucea, B. (2001). Historia del Museo. En C. Montañéz (Coord.), El Museo un espacio didáctico y social (p.23). Zaragoza: Mira editores.

Martínez Mediano, C. (1996). Investigación evaluativa sobre los factores de eficacia de los centros asociados de la UNED. Revista Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, 8 (1), 25-50.

Miles, R. S. (1993). Grasping the greased pig: evaluation of educational exhibits. In S. Bicknell and G. Farmelo (Eds.). Museum visitor studies in the 90s (pp. 24-33). London: ScienceMuseum.

Moreno, A. (2013). La Cultura como Agente de Cambio Social en el Desarrollo Comunitario. Arte, Individuo y Sociedad, 25 (1), 95-110. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n1.41166

Prats, C. (1985). L’úsd’exposicionsd’unmuseu de zoologiacom a complement escolar per l’ensenyament de les ciènciesbiològiques: estudi experimental (Tesis de Licenciatura no publicada). Universitat de Barcelona.

Prats, C. (1989). Anàlisi de l’impacted’unaexposiciód’ecologia i estudi experimental del seuefecte en l’adquisició de coneixements (Tesis doctoral no publicada). Universitat de Barcelona.

Prats, C., y Flos, J. (1983). Estudio experimental del efecto de las visitas al Museo de Zoología de Barcelona en la educación de los escolares. Comunicación presentada en III Jornadas de difusión de Museos, Bilbao.

Prats, C., y Flos, J. (1984). La visita al Museu de Zoología com a einadidàctica: estudi experimental. MiscellàniaZoològica, 8, 273–285.

Ramos, R., Giménez, A. I., Lapaz, E. y Muñoz, M. A. (2006). Cuestionario de evaluación de la autoestima para educación primaria (A-EP). Madrid: TEA Ediciones.

Sabaté, M. y Gort, R. (2012). Museo y comunidad. Un museo para todos los públicos. Gijón: Trea.

Sandell, R. (2003). Social inclusion, the museum and the dynamics of sectoral change. Museum and Society, 1(1), pp. 45-62.

Screven, C. G. (1990). Uses of evaluation before, during and after exhibit design. ILVS Review, 1 (2), 36-66.

Simon, N. (2010). The Participatory Museum. California: Museum.

Wagensberg, J. (2005). The “total” museum, a tool for social science. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 12. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702005000400015 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400015

Published

2017-10-30

How to Cite

Parisi-Moreno, V., & Llonch Molina, N. . (2017). Contributions to the educational and cultural community. Summative evaluation of a collaborative experience in the Museumof Lleida. Pulso. Revista De educación, (40), 77–95. https://doi.org/10.58265/pulso.5113

Issue

Section

Special Issues