Quality and educational innovation for Certificates of Pedagogical Aptitude: Repercussion and impact on the improvement of educational quality

Authors

  • José Luis Barrio de la Puente Universidad Complutense

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4927

Abstract

This article, first, outlines the historical evolution of the concept of 'quality' and subsequently analyses the significance of formative quality, and then, educational quality in contemporary society. The article proceeds to analyse the determining factors that influence the quality of educational institutions and organisations, highlighting their significance in training entities, with a particular emphasis on Teacher Support Centres. Moreover, these organisations pinpoint the primary reference points for training quality that must be incorporated into any Spanish Certificate of Pedagogical Aptitude (CAP) training plan, along with identifying the most effective training strategies for teachers and advisers. The article concludes by emphasising the necessity of pursuing continuous improvements in the CAP by implementing the recommendations proposed for a quality level of training. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOLÍVAR, A. (2000): Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Madrid. La Muralla.

CANTÓN MAYO, I. (1998): La calidad en la formación del profesorado. En Actas del Congreso «La formación del profesorado. Evaluación y calidad». Servicio de Publicaciones de la Universidad de las Palmas de Gran Canaria, pp. 679-695.

CANTON, I. (Coord) y otros (2001): La implantación de la calidad en los centros educativos. Una perspectiva aplicada y reflexiva. Madrid. Editorial CCS.

CONSEJO DE UNIVERSIDADES (1997): Plan Nacional de Evaluación de la Calidad de las Universidades. Guía de Evaluación. Madrid.

DELORS, J. (Coord.) (1996): La educación encierra un tesoro. Madrid. Antillana/ UNESCO.

DEMING, W. E. (1989): Calidad, productividad y competitividad. Madrid. Díaz de Santos.

DRUMMOND, M. (1995): La calidad total. El movimiento de la calidad Bilbao. Deusto.

ESCUDERO MUÑOZ, J. M. (1999): De la calidad total y otras calidades. En Cuadernos de Pedagogía nº 285, pp. 77-80.

FORO CALIDAD Y LIBERTAD DE LA ENSEÑANZA (2003): La calidad de la educación. Madrid. Diferentes Bancos.

GENTO PALACIOS, S. (2000): «Nuevas perspectivas de gestión educativa». En Actas del XII Congreso Nacional y I Iberoamericano de Pedagogía. Tomo I. Ponencias Madrid. Sociedad Española de Pedagogía, pp. 479-534.

GITLOW, H. S. (1991): Planificando para la calidad. La productividad y una posición competitiva. México. Ventura Ediciones.

IPIÑA ABUÍN, A. (1995): «La información para la planificación y evaluación de sistemas educativos». En OROVAL PLANAS, E.: Planificación, evaluación y financiación de sistemas educativos. Madrid: Cívitas, pp. 47-71.

JURÁN, J. M. (1990): Jurán y el liderazgo para la calidad. Un manual para directores. Madrid. Díaz de Santos

LÓPEZ MOJARRO, M. (1999): A la calidad por la evaluación. Madrid. Escuela Española.

LÓPEZ, M. J. y REMIREZ, L. (1997): Organizaciones con futuro. Madrid UNED.

MARTÍNEZ MUT, H. (1998): Calidad y educación. Un enfoque de ingeniería. Valencia. Tirant lo Blanc.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1970): Ley General de Educación de 1970 (Villar Palasi).

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1990): Ley 1/1990 Orgánica de Ordenación del Sistema Educativo (LOGSE). BOE, 3 de octubre.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTES (2002): Ley Orgánica 10/ 2002 de Calidad de la Educación (LOCE). BOE, 24 de diciembre, nº 307.

SANTOS GUERRA, M. A. (2000): La escuela que aprende. Madrid. Morata.

STOL, L. y FINK, D. (1999): Para cambiar nuestras escuelas. Reunir la eficacia y la mejora. Barcelona. Octaedro.

VILLAR ÁNGULO, L. M. (1999): Construcción y análisis de los procesos de enseñanza. Barcelona. Oikos-Tau.

Published

2004-10-30

How to Cite

Barrio de la Puente, J. L. . (2004). Quality and educational innovation for Certificates of Pedagogical Aptitude: Repercussion and impact on the improvement of educational quality. Pulso. Revista De educación, (27), 9–24. https://doi.org/10.58265/pulso.4927

Issue

Section

Research and studies

Most read articles by the same author(s)