What activities do textbooks designed to teach Geology propose?

Authors

  • Pablo Pardo Santano Escuela Universitaria Cardenal Cisneros

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4915

Abstract

This article examines the educational resources that employ a substantial collection of books designed to teach Geology across various key stages in compulsory education. Various categories of analysis are established, and an in-depth examination of the materials is conducted to draw conclusions regarding the educational priorities of the authors, the scientific concepts conveyed in the books they produce, or the relevance and usefulness of the textbooks and information contained. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANGUITA, F. (1996). La evolución de la tectónica de placas, el nuevo interior de la Tierra. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, vol. 3 (3), pp. 137-148.

ANÓNIMO (2001). Informe del mercado de libros de texto en la ESO. Documento inédito. McGraw-Hill Interamericana de España. Madrid.

BERNARD, J.A. (1976). Guía para la valoración de los textos escolares. ICE de la Universidad de Zaragoza. Teide. Barcelona.

BRUSI, D. (edit.) (2000). Investigando las Ciencias de la Tierra. Estructura de la Tierra y Tectónica de Placas. AEPECT. Girona.

CLAXTON, G. (1994). Educar mentes curiosas. El reto de la ciencia en la escuela. Visor. Madrid.

FERNÁNDEZ, E. (1979). Estructura y didáctica de las Ciencias. Breviarios de Educación. MEC. Madrid.

FERNÁNDEZ, M. (1989). El libro de texto en el desarrollo del currículo. Cuadernos de Pedagogía, nº 168, pp. 56-59.

GARCÍA BARROS, S. y MARTÍNEZ LOSADA, C. (2003). Análisis del trabajo práctico en textos escolares de Primaria y Secundaria. Enseñanza de las Ciencias, número extra, pp. 5–16.

GARCÍA RODEJA, I. (1997). ¿Qué propuesta de actividades hacen los libros de Primaria? Alambique, nº 11, pp. 35-43.

HODSON, D. (1994). Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, nº 12 (3), pp. 299-313. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4417

IBÁÑEZ, A. (1999). ¡Cuántos libros! ¿Cuál elijo? Orientaciones para apreciar la calidad de un libro de texto. Boletín del Colegio de Doctores y Licenciados, nº 105, pp.4-6.

IMBERNÓN, F. y CASAMAYOR, G. (1985). Mas allá del libro de texto. Cuadernos de Pedagogía, nº 122, pp. 10-11.

LILLO, J. y REDONET, L. F. (1985). Didáctica de las Ciencias de la Naturaleza. ECIR. Valencia.

PARCERISA, A. (1996). Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Graó. Barcelona.

PARDO, P. (2004 a). Los libros de texto en la enseñanza obligatoria de las Ciencias de la Tierra. El caso de la Estructura y la Dinámica Terrestre y sus Riesgos Asociados. Tesis doctoral inédita. Universidad de Alcalá.

PARDO, P. (2004 b) La enseñanza de la Geología. dificultades, retos y propuestas de superación. UAH Seminarios. Seminarios docentes del departamento de Geología. Universidad de Alcalá. En prensa.

POZO, J. I. y GÓMEZ CRESPO, M. A. (1998). Aprender y enseñar ciencia. Del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Morata. Madrid.

SÁNCHEZ VIZCAINO, J. (1994). Algunos problemas relacionados con la enseñanza de las Ciencias Geológicas. Docencia e investigación, Año XIX, enero-diciembre, pp. 209-217.

ZABALA, A. (1990). Materiales curriculares. En Mauri, T. et al. El currículum en el centro educativo, pp. 125-167. ICE de la Universitat de Barcelona y Horsori (Cuadernos de Educación) Barcelona.

Published

2004-10-30

How to Cite

Pardo Santano, P. (2004). What activities do textbooks designed to teach Geology propose?. Pulso. Revista De educación, (27), 49–60. https://doi.org/10.58265/pulso.4915

Issue

Section

Research and studies