Studiositas and curiositas. A theoretical perspective on the study habit

Authors

  • Diego Fernando Barrios Andrade Universidad Santo Tomás, seccional Tunja (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4804

Abstract

This article approaches the way in which studiositas and curiositas operates in middle, high school, and college students’ behavior. This approach has a structure of solid argumentation that allows us to visualize Thomas Aquinas’ analysis of studiositas and curiositas in the context of formal education. To achieve this visualization, some daily practices that reflect these habits in the students’ behavior are highlighted. In order to bridge these realities, the analytical-comparative method of interpretation is used. In this method, the definitions of both categories are reviewed as they appear in the Summa Theologica, and they are put in contrast with some recurrent students’ attitudes. After the review of the bibliography, one of the evident results is the insufficiency or almost nullity of the works done on this area. This void stimulates the undertaking of more research in this direction. In conclusion, the debate on the inclusion of studiositas and the prevention of curiositas in formal education can only be left open. This paper suggests some possible lines of theoretical and practical exploration to do so.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles (1994). Metafísica (T. Calvo Martínez, Tr.). Madrid: Editorial Gredos.

Aristóteles (2014a). Ética a Nicómaco (J. Pallí Bonet, Tr.). Madrid: Editorial Gredos.

Aristóteles (2014b). Acerca del alma (T. Calvo Martínez, Tr.). Madrid: Editorial Gredos.

Corazón G., R. (2016). Filosofía del conocimiento (2a ed.). Pamplona: EUNSA.

Del Barrio, J. & Borragán, A. (2011). Cómo atraer la atención hablando. Un reto para la enseñanza. Bordón. Revista de Pedagogía, 63 (2), 15-26. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/28968/15444

Fernández, J. (1952). Corrección de los hábitos de estudio. Revista española de pedagogía, 10 (38), 219-239. Recuperado de https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2018/06/3CorreccionDeLosHabitosDeEstudio.pdf

Fisher, K. (2000). Curiouser and Curiouser: The Virtue of Wonder. Journal of Education, 182 (2), 34-42. https://doi.org/10.1177/002205740018200205 DOI: https://doi.org/10.1177/002205740018200205

Guitton, J. (1999). El trabajo intelectual. Consejos a los que estudian y a los que escriben. Madrid: Ediciones Rialp.

Irizar, L. (2012). La dimensión ética de la vida intelectual. En L. B. Irizar, G. Zanotti & S. L. Brock, En la era de la cienciometría: una antropología de la investigación científica (pp. 145-171). Medellín: Editorial Universidad Pontificia Bolivariana.

Llano, A. (1991). Gnoseología (3a ed.). Pamplona: EUNSA.

Llano, A. (2003). Repensar la Universidad. La Universidad ante lo nuevo. Madrid: EIUNSA.

Martínez-Otero, V. & Torres, L. (2005). Análisis de los hábitos de estudio en una muestra de alumnos universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 36 (7), 1-8. https://doi.org/10.35362/rie3672929 DOI: https://doi.org/10.35362/rie3672929

Millán-Puelles, A. (2009). Las dimensiones morales del interés por la verdad. Anuario filosófico, 42 (96), 531-553. Recuperado de https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/18636/1/A.%20MILL%-c3%81N-PUELLES.pdf DOI: https://doi.org/10.15581/009.42.29189

Montes, I. (2012). Investigación longitudinal de los hábitos de estudio en una cohorte de estudiante universitarios. Revista Lasallista de Investigación, 9 (1), 96-110. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/695/69524955005.pdf

Mora, F. (2018, julio 18). El maestro es la joya de la corona de un país [archivo de video]. Recuperado

de https://aprendemosjuntos.elpais.com/especial/que-es-la-neuroeducacion-francisco-mora/

Naval, C. (2008). Enseñar y aprender: Una propuesta didáctica. Pamplona: EUNSA. Recuperado de https://ebookcentral.proquest.com

Núñez, J. (2014). La studiositas y su lugar en el organismo cristiano de las virtudes. Excerpta et dissertationibus in Sacra Theologia, 62, 465-535. Recuperado de https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/36493/1/62_07_nunez%20valero.pdf

Philips, R. (2015. Curiosity: Care, Virtue and Pleasure in Uncovering the New. Theory, Culture & Society, 32 (3), 149-161. https://doi.org/10.1177/0263276414565718 DOI: https://doi.org/10.1177/0263276414565718

Pieper, J. (2010). Las virtudes fundamentales (3a ed.). Madrid: Ediciones Rialp. Disponible en https://isfdnsfatima.files.wordpress.com/2012/03/pieper-las-virtudes-fundamentales.pdf

Ramos, A. (2005). Studiositas and Curiositas: Matters for Self-Examination. Disponible en https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ781983.pdf

Reichberg, G. (s. f.). Studiositas, The Virtue of Attention. Disponible en https://maritain.nd.edu/ama/McInerny/McInerny11.pdf

Rodríguez, A. (2012). Ética general (6a ed.). Pamplona: EUNSA.

Tomás de Aquino (s. f.) Suma Teológica. Recuperado de http://hjg.com.ar/sumat/index.html

Tomás de Aquino (1999). Cuestiones disputadas sobre el alma (E. Téllez, Tr.). Pamplona: EUNSA. Recuperado de http://www.traditio-op.org/biblioteca/Aquino/Cuestiones_disputadas_sobre_el_alma,_Santo_Tomas_de_Aquino.pdf

Torchia, J. (2012). Restless mind: Curiositas & the scope of inquiry in st. augustine’s psychology. Recuperado de https://ebookcentral.proquest.com

Tourón, J. (1989). Métodos de estudio en la Universidad. Pamplona: EUNSA.

Tourón, J. & Martín, D. (2019). Aprender y enseñar hoy: retos para los profesores. Nueva Revista. De política, cultura y arte, 167. Recuperado de https://www.nuevarevista.net/universidad/aprender-y-ensenar-hoy-retos-para-los-profesores/

Yepes, R. & Aranguren, J. (2003). Fundamentos de Antropología. Un ideal de la excelencia humana (6a ed.) Pamplona: EUNSA.

Vásquez, D. (2009). La virtud de la studiositas y el conocimiento. Un estudio desde Santo Tomás de Aquino (Tesis doctoral). Recuperado de https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/20611/1/02_

Cuadernos%20Filosofia%2021.pdf

Vélez, A. (2008). La adquisición de hábitos como finalidad de la educación superior. Educación y educadores,11 (1), 167-180. Recuperado de https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/723/1701

Published

2020-10-20

How to Cite

Barrios Andrade, D. F. (2020). Studiositas and curiositas. A theoretical perspective on the study habit. Pulso. Revista De educación, (43), 157–173. https://doi.org/10.58265/pulso.4804

Issue

Section

Research and studies