Alcalá Somos Todos: A model of participation for children and youth

Authors

  • Carlos Francisco de Armenteras Fuster Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
  • Mª del Mar Cabra Díaz-Malaguilla Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
  • Mª Jesús Gilabert Moncho Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
  • Laura Marcelo Alonso Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
  • Mª Dolores del Valle López Escuela Universitaria Cardenal Cisneros

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4921

Abstract

Children and young people's involvement in our city is minimal and mostly connected to politics. This article recounts our experience with the "Alcalá Somos Todos" project, which was carried out in 2003 and aimed to provide children and youth with the opportunity to actively participate in the decision-making process of their city. During the municipal elections held on 25 May 2003, the Action Collective for Play and Education (CAJE) provided an opportunity for children to vote on proposals that interested them the most. These proposals were later going to be delivered to different political parties. The successful implementation of this project would not have been possible without the assistance of Juan Luengo, Director of CAJE, and Jacqueline Trillo, Activity Coordinator. We develop in detail all the steps that were taken in our project. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALSTON, Philip; GILMOUR-WALSH, Bridget (1999): El interés superior del niño. UNICEF y Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

CONCEJALÍA DE INFANCIA (1995): Libro blanco de la infancia. Ayuntamiento de Coslada.

CONSEJO DE LA JUVENTUD DE ESPAÑA (2000): Cultura participativa y

asociacionismo juvenil. Madrid, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

CONSEJO DE LA JUVENTUD DE ESPAÑA (2001): La igualdad de oportunidades y la participación social de los jóvenes. Madrid, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

CONSEJO DE LA JUVENTUD DE ESPAÑA (2000): Participando que es gerundio: Pautas para trabajar la participación infantil. Madrid, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

LÓPEZ SÁNCHEZ, Félix (1995): Necesidades de la infancia y protección infantil. Fundamentación teórica, clasificación y criterios educativos. Madrid, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

SAVE THE CHILDREN ESPAÑA (1989): «Mis derechos» Convención Internacional sobre los Derechos del Niño. Plataforma de Organizaciones de la Infancia.

UNICEF (1998): Mi cuaderno. La voz de la Infancia. Manual para trabajar la consulta infantil. UNICEF.

VARIOS AUTORES: Consulta infantil y juvenil 2000, disponible en la página web http://www.ife.org.mx/wwwife/consulta.htm

Published

2004-10-30

How to Cite

Armenteras Fuster, C. F. de ., Cabra Díaz-Malaguilla, M. del M., Gilabert Moncho, M. J. ., Marcelo Alonso, L. ., & Valle López, M. D. del . (2004). Alcalá Somos Todos: A model of participation for children and youth. Pulso. Revista De educación, (27), 119–131. https://doi.org/10.58265/pulso.4921

Issue

Section

Educational experiences