And after September 11: Educate for Life or Train for the Market?

Authors

  • Gonzalo Romero Izarra Escuela Universitaria Cardenal Cisneros

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4908

Abstract

“The people always pay the price in the conflict between Good and Evil. Terrorists, in the name of Good versus Evil, have killed workers from fifty countries in New York and Washington. In response, President Bush vows revenge, proclaiming that they will eliminate evil from the world.

 

Eliminating Evil? What would be good without Evil? It's not just religious extremists who require enemies to justify their madness; the arms industry and the colossal military apparatus of the United States also need enemies to justify their existence. The roles of Good and Bad are fluid, with actors who switch masks, heroes becoming monsters and monsters becoming heroes, all dictated by those writing the drama.”

Eduardo Galeano

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMNISTÍA INTERNACIONAL. (2001). Afganistán: el suministro incontrolado de armas causará más sufrimiento. INFORME.

APPLE, M.W. y BEANE, J.A. (2000). Escuelas democráticas. Tercera edición. Madrid. Morata Ediciones.

BALDUCCI, E. (2001). El Otro. Un horizonte profético. Salamanca. Acción Cultural Cristiana.

CERRÓN, L.A. (2000). La confl ictividad escolar como refl ejo social. TARBIYA. Revista de Innovación e investigación educativa. Nº 25, 7-19

CONNELL, R.W. (1997). Escuelas y justicia social. Madrid. Ediciones Morata.

CONSELL PERMANENT (2001). Islam y Occidente. Cuadernos de Cristianisme i justicia. Nº 109.

CORZO, J.L. (2001). Actualidad de los orígenes clásicos de la educación. Un diálogo socrático al empezar curso y siglo. Universidad Pontifi ca de Salamanca en Madrid. Madrid. Fundación Pablo VI.

FREIRE, P. (1994). Cartas a quien pretende enseñar. Madrid. Siglo Veintiuno Editores.

GONZÁLEZ ANLEO, J. (1991). Para comprender la sociología. Navarra. Editorial Verbo Divino.

LARA, F. (1991). Compensar educando. Madrid. Editorial Popular.

LARA, F. (2001). Escuela y compensación: la igualdad de oportunidades. Ponencia Escuela de Verano Universidad de Alcalá. Julio.

MORÁN, A. (2001). ¿Adolescentes peligroso o adolescentes en peligro? http://www.nodo50.org 06/12/2001

ORIZO, F.A., y ELZO, J. (dir.). (2000). España 2000, entre el localismo y la globalidad. La encuesta europea de valores en su tercer aplicación, 1981-1999. Madrid. Fundación Santa María.

SEGOVIA, J.L. (2001). ¿Juventud versus sociedad? Un enfoque dialógico. En Jóvenes del siglo XXI. Documentación Social. Revista de Estudios sociales y de Sociología Aplicada. Núm. 124, 61-71.

TAIBO, C. (2001). Actos de fe. Diario EL PAIS. 31 de octubre. Opinión.

VALLE LOROÑO. A.I. (2001). Coyunturas vitales y visiones del mundo en los jóvenes. En Jóvenes del siglo XXI. Documentación Social. Revista de Estudios sociales y de Sociología Aplicada. Núm. 124, 33-43.

Published

2002-10-30

How to Cite

Romero Izarra, G. (2002). And after September 11: Educate for Life or Train for the Market?. Pulso. Revista De educación, (25), 231–249. https://doi.org/10.58265/pulso.4908

Issue

Section

Opinion