El Prácticum como enseñanza reflexiva: una propuesta de innovación didáctica realizada en la Escuela de Magisterio de la UAH

Mª José Criado, José Luis Marcos, Olga García, Rosa Martínez

Resumen

En este artículo presentamos una experiencia piloto de innovación referida al Prácticum, realizada en la E. de Magisterio de la UAH., durante los cursos 2006-07 y 2007-08. La experiencia, que parte de la premisa de formar un profesor crítico y con criterio, nos ha llevado a situarnos en el modelo del profesor refl exivo. Empezamos indicando el origen de la propuesta, y más tarde justifi camos las bases del modelo, explicamos la metodología que hemos empleado e indicamos las conclusiones que se derivan de la experiencia.
                                                                                                                                

This article presents a pilot and innovative experience dealing with the Teaching Practice that has been carried out at the Teacher Training School of the University of Alcalá during the academic years 2006/07 and 2007/08. This experience is based on the premise of educating a teacher so that s/he can become a person of sound judgement and constructive criticism and it has made us choose the refl exive teacher model. Our study begins by indicating the background of our proposal and continues by reasoning the basis of that model. Then we explain the methodology we have used and we fi nally point out the conclusions we have reached from this innovative experience.

Texto completo:

PDF

Referencias

LACEY,C.(1997): The socialization of teachers. London: Methuen.

KAGAN, D.(1992): “Professioanal growth among preservice and beginning teachers”. Review of Educational Research, 62,2, 129-169.

KORTHAGEN,F. (2001): Linking Practice and theory; the pedagogy of Realistic Teacher Education. London: Eribaum.

MICHELSON, N. (1990): “The role of the Prácticum in the preparation of teachers”, en E. Orteza y Magsino (eds): Teaching, schools and society. London: Falmer Press.

ZEICHNER, K.M.(1987): “ Enseñanza reflexiva y experiencias de aula en la formación de profesorado”. Revista de Educación, 282, 161-189.

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.